Konsultacja fizjoterapeutyczna
i terapia indywidualna

Czas trwania wizyty: do 60minut

Konsultacja fizjoterapeutyczna powinna być pierwszą wizytą, którą pacjent/ka odbędzie w gabinecie REHADENTAL. Na takiej wizycie fizjoterapeuta w oparciu o dokładny wywiad, analizę badań obrazowych oraz badanie funkcjonalne ustala plan terapii, która pozwoli na jak najszybsze usprawnienie. W trakcie badania funkcjonalnego fizjoterapeuta bada szczegółowo pacjenta z uwzględnieniem chorobowo zajętej okolicy.

Sprawdzane są:

• ruchy podczas których dochodzi do bólu lub ograniczenia;

• siła mięśniowa;

• długość mięśni;

• postawa;

• tkliwość palpacyjna struktur stawowych, mięśni.

Po takim badaniu fizjoterapeuta może określić problem funkcjonalny i odpowiednio dobrać zabiegi fizjoterapeutyczne.

Czas trwania konsultacji wynosi do 50min. Konsultacja zazwyczaj kończy się przeprowadzeniem wstępnej terapii lub zadaniem ćwiczeń do domu.

W celu ustalenia ilości wizyt i przeprowadzenia pełnego cyklu fizjoterapeutycznego (leczniczego) niezbędne jest przeprowadzenie konsultacji jako pierwszej wizyty.

Terapia indywidualna to najważniejsza część pracy fizjoterapeuty z pacjentem. Daje ona najlepsze i najtrwalsze efekty. W oparciu o wykonaną diagnostykę (po konsultacji fizjoterapeutycznej), terapeuta rozpoczyna leczenie dysfunkcji. Stosowane są w tym celu metody z zakresu terapii manualnej, treningu kontroli ruchu, treningu wzmacniającego siłę mięśniową, treningu koordynacyjnego oraz elementów masażu.

Sukces terapii zależy w głównej mierze od:

• Czasu rozpoczęcia terapii – Im szybciej rozpoczęta terapia tym szybciej nastąpi poprawa. Do fizjoterapeuty należy się zgłosić w przypadku wystąpienia pierwszych objawów bólowych, ograniczeń ruchomości lub innych niepokojących objawów. Odbycie pierwszej wizyty po wielu tygodniach lub miesiącach może skutkować dłuższym procesem rehabilitacji oraz mniejszą skutecznością podjętego leczenia.

• Czasu trwania terapii – Im dłużej trwa choroba/dysfunkcja tym powrót do zdrowia może być dłuższy. Niestety czas potrzebny na regenerację, naukę poprawnych wzorców, ograniczenie nieprawidłowych nawyków oraz wzmocnienie mięśni jest liczony w tygodniach, dlatego 1 czy 2 wizyty nie wyeliminują przyczyny problemu. Najczęściej zalecana jest 1 lub 2 wizyty w tygodniu połączone z pracą w domu lub na siłowni.

• Współpracy pacjenta z fizjoterapeutą – Pacjent powinien wykonywać zadania zalecone przez fizjoterapeutę m.in. regularne ćwiczenia w domu lub na siłowni, unikanie obciążania uszkodzonych struktur, unikanie ruchów będących przyczyną dysfunkcji itp.

• Przejścia całej terapii – Najistotniejsze jest zrozumienie, że dysfunkcja w stawie nie znika w momencie zniknięcia bólu, a samo rozluźnienie mięśni po masażu nie gwarantuje powrotu do zdrowia tylko ulgę w bólu, zaś przyczyna problemu może wciąż występować. Ból jest najczęściej następstwem dysfunkcji w kontroli ruchowej, ograniczenia w stawie lub toczącego się procesu zapalnego w stawie lub tkance. Eliminacja bólu jest dopiero początkiem. Kolejnym krokiem jest odtworzenie prawidłowych wzorców ruchowych, prawidłowej siły mięśniowej oraz zakresów ruchomości. Dopiero po odtworzeniu podanych składowych można mówić o zakończonym procesie rehabilitacyjnym.

Zgodnie z ustawą o zawodzie fizjoterapeuty, fizjoterapeuta ma prawo do dokonania diagnostyki funkcjonalnej pacjenta i w o oparciu o badanie zakwalifikować pacjenta na zabiegi fizykoterapii, masażu oraz kinezyterapii. Wykaz poszczególnych świadczeń zdrowotnych, do których wykonywania uprawniony jest fizjoterapeuta, zawiera art. 4 ust. 2 u.z.f .

Fizjoterapia